Przybędzie prawie 13 kilometrów nowych torów

Grafika stacja paliw

Montują tory i sieć trakcyjną, tworzą kwietne łąki i zielone torowiska, stawiają wiaty, które niedługo staną się zielonymi przystankami, budują jezdnie i chodniki, przygotowują się do budowy przejazdu drogowo-kolejowo-tramwajowego – wszystko to i o wiele więcej dzieje się w Toruniu na budowie nowej linii tramwajowej.

- Budowa nowej linii tramwajowej z centrum do najbardziej odległych osiedli położonych w północnej części Torunia to jedna z najważniejszych inwestycji, jeśli chodzi o transport publiczny. To łącznie prawie 13 kilometrów pojedynczego toru, czyli 6,5 km podwójnego torowiska, w obie strony. To długi odcinek nowej linii tramwajowej, bardzo potrzebnej i przydatnej. Mam nadzieję, że będziemy chętnie z niej korzystali, bo to wygodna, szybka i ekologiczna forma transportu – mówi prezydent Torunia Michał Zaleski. - Sieć tramwajowa Torunia jest połączona spójnie, a więc można dokonywać przesiadek i podróżować praktycznie w każdą część prawobrzeża. Ta inwestycja może być realizowana dzięki pozyskaniu środków Unii Europejskiej. Budowa nowej linii tramwajowej to część całego dużego pakietu zadań pod wspólną nazwą BiT CITY II. Cały projekt ma wartość 461 mln zł, a dofinansowanie z UE wynosi 261 mln zł. To dofinansowanie było pozyskiwane w kolejnych etapach i dzięki jednemu z tych etapów możemy nową linię zakończyć kompletną pętlą.

- Nowa linia tramwajowa będzie przebiegać z centrum Szosą Chełmińską, ul. Długą, Legionów, Polną, Ugory i Watzenrodego aż do nowej pętli, która powstaje przy ul. Heweliusza. Zakres prac jest bardzo rozległy, gdyż obejmuje nie tylko utworzenie nowego torowiska, ale także budowę nowej i przebudowę istniejącej infrastruktury podziemnej wzdłuż całej linii, przebudowę układu drogowego, chodników i dróg rowerowych, a także kompleksowe zagospodarowanie zieleni, nową pętlę przy ul. Heweliusza, 27 platform przystankowych, z których 14 będzie zielonymi przystankami oraz lepsze, bezpieczniejsze drogi wraz z infrastrukturą dla pieszych i rowerzystów. Co istotne, około 5,2 tys. metrów toru pojedynczego będzie zielonym torowiskiemdodaje prezes Miejskiego Zakładu Komunikacji w Toruniu Zbigniew Wyszogrodzki.

Prace przy budowie nowej linii tramwajowej są już bardzo zaawansowane. Na odcinku od pl. NOT do przejazdu kolejowego na ul. Legionów (wraz z tym przejazdem) zaawansowanie wynosi 86%. I tak na Szosie Chełmińskiej (od pl. NOT do targowiska miejskiego) ukończono ostatni fragment torowiska w ciągu dawnej tymczasowej przewiązki. Zamontowano tam szyny i położono górną płytę torową. Obecnie na ukończeniu są prace brukarskie po zachodniej stronie Szosy Chełmińskiej na odcinku od pl. NOT do banku Millennium.

Po wschodniej stronie Szosy Chełmińskiej, na odcinku od ul. Grudziądzkiej do targowiska miejskiego, ukończono budowę wodociągów i kończy się przebudowa przyłącza kanalizacji sanitarnej. Trwa tam także korytowanie, wykonywanie stabilizacji i układanie kruszywa pod nową jezdnię Szosy Chełmińskiej, a także budowa chodnika po wschodniej stronie. Dalej, od targowiska do ul. Dekerta, wykonano podbudowę bitumiczną i warstwę wiążącą. Kontynuowane są wykończeniowe prace brukarskie i rozpoczęto montaż sieci trakcyjnej.

Na al. 700-lecia Torunia, od ul. Dekerta do Podgórnej/Bema, ułożono warstwę ścieralną asfaltu i pozostały jeszcze wykończeniowe prace brukarskie. Na Szosie Chełmińskiej od ul. Bema do Trasy Prezydenta Raczkiewicza zakończono prace związane z przejściem torowiska tramwajowego przez skrzyżowania. Do wykonania pozostały odtworzenia ścieżek rowerowych w obrębie Liceum Akademickiego oraz wykończeniowe prace brukarskie. Rozpoczęto montaż sieci trakcyjnej. Od Trasy Prezydenta Raczkiewicz do ul Długiej trwa montaż szyn i rozpoczęto układanie sieci trakcyjnej. Sieć montowana jest także wzdłuż ul. Długiej, a niedługo rozpocznie się tam montaż elementów małej architektury.

Na rondzie Czadcy trwają jeszcze miejscowo prace, ale jest już ono otwarte dla ruchu we wszystkich relacjach. Na ul. Wielki Rów wybudowano lewoskręt do wjazdu do stacji paliw Miejskiego Zakładu Komunikacji. Dzięki temu samochody jadące np. ul. Legionów czy Długą mogą szybciej i prościej dojechać po benzynę, olej napędowy czy AdBlue.

Po wschodniej stronie ul. Legionów trwa budowa peronów przystankowych i wyspy rozdzielającej pasy ruchu na wysokości centrum handlowego TUŻ TUŻ. Na ul. Legionów od, wjazdu do zajezdni autobusowej do przejazdu kolejowego układana jest podbudowa pod torowisko tramwajowe oraz przebudowywana sieć gazowa. Powstaje tam też sieć teletechniczna na potrzeby sterowania ruchem kolejowym.

Prace torowe przy budowie przejazdu kolejowo-drogowo-tramwajowego planuje się rozpocząć pod koniec maja. Na początku miesiąca PKP PLK SA przekazała teren wykonawcy, który 8 maja rozpoczął roboty związane z budową sieci teletechnicznej na potrzeby sterowania ruchem kolejowym. 9 maja odbył się komisyjny odbiór skrzyżowania tramwajowo-kolejowego. W odbiorze udział wzięli przedstawiciele PKP, Instytutu Kolejnictwa, inwestora oraz wykonawca. Wyrób został odebrany. Ponieważ rozwiązanie, które zostanie zastosowane w Toruniu, będzie jedynym tego typu w Polsce, Instytut Kolejnictwa opracowuje Krajową Ocenę Techniczną dla skrzyżowania. Jest to dokument niezbędny do uzyskania terminowego dopuszczenia wyrobu do stosowania.

Na odcinku od przejazdu kolejowo-drogowo-tramwajowego na ul. Legionów do skrzyżowania ul. Watzenrodego ze Strobanda zaawansowanie robót wynosi już 93 %.

Na Polnej, od przejazdu PKP do ul. Traktorowej, zakończono montaż sieci trakcyjnej i wykonano zabudowę zielonego torowiska nawierzchnią z rozchodnika, a obecnie zakładane są łąki kwietne. Na skrzyżowaniu ul. Polnej i Ugory leżą już maty rozchodnikowe, na przystankach montowane są wiaty, w tym zielonego przystanku, a na wysokości „Polna Park” odtwarzany jest chodnik. Na ul. Watzenrodego od ronda Szelążka do skweru handlowego trwa montaż wiat (powstanie tu zielony przystanek) kontynuowane są prace przy urządzaniu terenów zielonych wokół platform przystankowych.

Wzdłuż ul. Watzenrodego, od „Polna Park” do skrzyżowania z ul. Strobanda, zamontowano już sieć trakcyjną, a pomiędzy skwerem handlowym a ul. Hubego układane są maty z rozchodnikiem. W obrębie skrzyżowania ul. Watzenrodego z Grasera rozpoczęło się urządzanie zieleni. Na rondzie Strobanda  urządzanie terenu zielonego ukończono.

Na ostatnim etapie, od ronda Strobanda do nowo budowanej pętli przy ul. Heweliusza, zaawansowanie prac wynosi 55%. Wykonano tam już instalacje wzdłuż torowiska (odwodnienie, kanalizację teletechniczną pod instalacje teletechniczne i elektryczne). Zakończono już także układanie podbudowy pod torowisko i ustawiono wszystkie słupy trakcyjne i budowę ław z betonu zbrojonego pod szyny torowiska. Obecnie trwają prace związane z układaniem profili betonowych, podkładów pod torowisko, wyginanie szyn do łuków pętli oraz spawanie.

Warto wyjaśnić, że na niektórych fragmentach tego etapu torowisko budowane jest w innej technologii niż wzdłuż etapu I. W miejscach poza skrzyżowaniami i peronami nie będzie tu całej płyty podtorowej, lecz każdy z dwóch ciągów szyn ułożony zostanie na zbrojonych, betonowych belkach. Belki zostaną połączone poprzecznymi podkładami, na których będą montowane szyny. Na koniec torowisko zostanie zasypane humusem i obsadzone rozchodnikiem. 

W budynku socjalnym na nowej pętli wstawiono okna i drzwi, wykonano instalacje, ścianki działowe oraz tynki, a obecnie trwa jego ocieplanie.

Oddanie nowej linii tramwajowej do użytkowania planuje się na początek września, by wraz z rozpoczęciem nowego roku szkolnego nowe tramwaje zaczęły wozić pasażerów.

Budowa nowej linii tramwajowej jest realizowana w ramach projektu „Poprawa funkcjonowania komunikacji miejskiej w Toruniu – BiT-City II”. Przypomnijmy, że niedawno miasto pozyskało kolejny - już trzeci raz - dodatkowe dofinansowanie dla tego, składającego się z ośmiu zadań projektu. Obecnie ma on wartość ponad 461,5 mln zł, a dofinansowanie od wydatków kwalifikowalnych wynosi niemal 261 mln zł (71,33%) i pochodzi z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.