Nowe rondo otwarte przed majówką

Coraz bliżej zakończenia prac związanych z przebudową układu drogowego w rejonie ul. Grudziądzkiej, Warneńczyka i Bażyńskich. Jeszcze przed majówką, 30 kwietnia 2023 r., do ruchu udostępnione zostanie nowej rondo. By mogło się tak stać, od czwartku 27 kwietnia, czeka nas jeszcze zmiana organizacji ruchu w tym rejonie.

Prace w obrębie ul. Grudziądzkiej, Warneńczyka, Bażyńskich i Podgórnej są związane z modernizacją torowiska tramwajowego i towarzyszącą im przebudową układu drogowego. Najpierw kompleksowo zmodernizowano tory i wschodni odcinek inwestycji (od strony basenu), a następnie roboty przeniosły się na odcinek zachodni, od strony sądu. Obecnie dobiegają końca. Trwa tam układanie ostatniej warstwy asfaltu (tzw. warstwy ścieralnej) i będzie można puścić ruch w docelowym układzie, po obu stronach.

I tak od czwartku 27 kwietnia od ok. godz. 6.00 ruch ul. Warneńczyka i Grudziądzką od strony pl. Chrapka w kierunku Gdańska będzie się odbywał jednym pasem. Od strony Gdańska w kierunku pl. Chrapka ruch zostanie poprowadzony już po nowej nawierzchni, także jednym pasem. Możliwy będzie skręt w prawo w tzw. „małą Grudziądzką” oraz wyjazd z „małej Grudziądzkiej” w prawo w ul. Warneńczyka.

Samo rondo nie będzie jeszcze przejezdne, gdyż warstwa ścieralna asfaltu będzie na nim układana w sobotę 29 kwietnia. W związku z tym tego dnia na odcinku od pl. Chrapka do ul. Podgórnej z użytkowania zostaną wyłączone ul. Warneńczyka i Grudziądzka. Objazdy wyznaczone będą ul. Przy Kaszowniku, Chrobrego i Kościuszki.

Prace zakończą się w sobotę w godzinach nocnych i od niedzieli 30 kwietnia cały ten obszar, łącznie z nowym rondem, zostanie udostępniony dla ruchu. Będzie to już docelowy układ drogowy. Natomiast w późniejszym terminie odbędzie się jeszcze malowanie oznakowania poziomego. Nie można tego zrobić od razu, przed oddaniem do ruchu, gdyż wymogi technologiczne nie pozwalają na pokrywanie grubą warstwą farby świeżego asfaltu.

Przypomnijmy, że zakres prac dla całej inwestycji objął modernizację ok. 1,2 tys. metrów toru pojedynczego torowiska tramwajowego wraz z siecią trakcyjną i układem drogowym na odcinku ul. Warneńczyka od ronda Chrapka za przejazd torowo-drogowy ulicy Podgórnej i Kościuszki. Kompleksowy remont przeszły także perony tramwajowe, chodniki, jezdnie, ścieżki rowerowe, zatoki autobusowe i miejsca postojowe. Samo skrzyżowanie zostało przebudowane na dwupasmowe rondo turbinowe, co wpłynie na zwiększenie bezpieczeństwa na tym obszarze. Co istotne, w większości, bo na odcinku ponad 735 metrów toru pojedynczego, torowisko zostało wykonane w technologii zielonej. Nie jest to jednak torowisko trawiaste, ale pokryte rozchodnikiem. Podobne rozwiązanie funkcjonuje już w Toruniu wzdłuż torów na ul. Broniewskiego (od skrzyżowania z ul. Sienkiewicza do Reja). Wykonawca prac jest wyłoniona w przetargu firma Balzola, a wartość kontraktu wynosi niespełna 25 mln zł brutto.