Na skróty
-
Rozkład jazdy
-
Kup bilet online
-
Wyszukaj połączenie
-
Punkty sprzedaży biletów
-
Ulgii i uprawnienia
Nowe wyzwania tramwajowe
Nowe wyzwania tramwajowe
wtorek, 23.01.2018 r.
Z nowym węzłem przesiadkowym w alei św. Jana Pawła II i łącznikiem, przebudowanym układem torowo-drogowym ...
Nowe wyzwania tramwajoweZ nowym węzłem przesiadkowym w alei św. Jana Pawła II i łącznikiem, przebudowanym układem torowo-drogowym, nowymi chodnikami, drogami rowerowymi i oświetleniem – tak w 2020 roku będzie wyglądał plac Rapackiego i okolice. 23 stycznia 2018 roku podpisano umowę na realizację projektu „Przebudowa układu torowo-drogowego w ul. Wały gen. Sikorskiego i al. św. Jana Pawła II wraz z budową pasa tramwajowo – autobusowego w Toruniu – BiT-City II".
- Kilka lat temu Toruń wkroczył w nową erę komunikacji miejskiej i konsekwentnie realizuje coraz to nowe zadania. Wybudowaliśmy nową linię na Bielany, zrewitalizowaliśmy dworzec Toruń Główny,przy Dworcu Miasto i w alei Solidarności powstały węzły przesiadkowe, po ulicach jeżdżą nowoczesne autobusy i tramwaje, mamy System Informacji Pasażerskiej, a za bilet możemy płacić za pomocą aplikacji mobilnych. Teraz przed nami kolejny projekt, który w znacznym stopniu zmieni komunikacyjne oblicze miasta – mówi prezydent Torunia Michał Zaleski. – Ale na tym nie koniec. Będziemy także realizować inne dofinansowane ze środków unijnych przedsięwzięcie, którego istotną częścią będzie budowa linii tramwajowej na tzw. osiedle Jar, a już za kilka miesięcy w mieście pojawi się 35 nowoczesnych autobusów, zaś w kolejnych latach sześć następnych i nowy tabor tramwajowy.
Projekt „Przebudowa układu torowo-drogowego w ul. Wały gen. Sikorskiego i al. św. Jana Pawła II wraz z budową pasa tramwajowo – autobusowego w Toruniu – BiT-City II" obejmuje przebudowę jednego z najważniejszych miejsc w Toruniu – plac Rapackiego, integrującego środki komunikacji miejskiej. Wpłynie to na poprawę stanu technicznego infrastruktury drogowej i tramwajowej, co przełoży się na wzrost sprawności i niezawodności komunikacji publicznej oraz wzrost bezpieczeństwa, zmniejszenie poziomu hałasu ulicznego, a przede wszystkim podniesie komfort podróży komunikacją publiczną w naszym mieście.
Projekt jest realizowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2014-2020 Oś priorytetowa 3 "Efektywność energetyczna i gospodarka niskoemisyjna w regionie" Działanie 3.5 "Efektywność energetyczna i gospodarka niskoemisyjna w ramach ZIT" Poddziałanie 3.5.2 "Zrównoważona mobilność miejska i promowanie strategii niskoemisyjnych w ramach ZIT". Beneficjentem jest Gmina Miasta Toruń, zaś realizacją zajmuje się Miejski Zakład Komunikacji w Toruniu Sp. z o.o.
Wniosek o dofinansowanie projektu został złożony 21 kwietnia 2017 r., natomiast umowa o dofinansowanie została zawarta 30 czerwca 2017 r. Jeszcze przed złożeniem wniosku o dofinansowanie, tj. 18.04.2017 r., został ogłoszony przetarg nieograniczony na roboty budowlane wraz z projektowaniem (inwestycja przeznaczona do realizacji w systemie „zaprojektuj i wybuduj”) dla projektu. Wybór oferty nastąpił 7.11.2017 roku. Zamawiający jako najkorzystniejszą wybrał ofertę złożoną przez konsorcjum firm Balzola Polska Sp. z o.o. oraz Construcciones y Promociones Balzola S.A. Firma budowała m.in. Muzeum Guggenheima w Bilbao, hotele, szpitale oraz wiele inwestycji drogowych i tramwajowych, np. linię tramwajową w Bilbao czy układ drogowy w ul. Powstańców Śląskich w Warszawie wraz z budową trasy tramwajowej.
Ze strony Miejskiego Zakładu Komunikacji w Toruniu umowę podpisał prezes spółki Zbigniew Wyszogrodzki i jego zastępca Piotr Rama, zaś ze strony wykonawcyDyrektor Generalny Balzola Andrzej Rogiński.Wartość robót budowlanych wraz z projektowaniem wyniesie 66.872.515,89 zł (brutto).
- Zakres projektu nie ogranicza się do placu Rapackiego, lecz jest znacznie szerszy. Obejmie przebudowę istniejących torowisk tramwajowych wzdłuż ulic: Chopina, al. św. Jana Pawła II, Wały gen. Sikorskiego oraz Kraszewskiego i Czerwona Droga, a także budowę nowego odcinka torowiska łączącego pl. Artylerii Polskiej i pl. Niepodległości wraz z infrastrukturą towarzyszącą. W al. św. Jana Pawła II powstanie nowoczesny węzeł przesiadkowy integrujący transport autobusowy z tramwajowym. Przeprowadzona zostanie również kompleksowa przebudowa układu drogowego w obrębie przebudowywanych torowisk– mówi prezes Miejskiego Zakładu Komunikacji w Toruniu Zbigniew Wyszogrodzki. -Inwestycja będzie prowadzona w centralnym obszarze miasta i przy jej realizacji nie obejdzie się bez okresowych utrudnień w ruchu drogowym. Jednakże już w roku 2021 mieszkańcy Torunia i nie tylko będą mogli w pełni korzystać z nowo wybudowanej infrastruktury drogowo-tramwajowej. Nowo powstały odcinek torowiska pozwoli także na wprowadzenie dodatkowych połączeń tramwajowych. Dzięki temu tramwaje będą mogły przejąć część pasażerów korzystających dotąd ze środków komunikacji indywidualnej i autobusowej.
- Cieszę się, że będziemy realizować tak ważną dla Torunia inwestycję i mam nadzieję, że wszystko będzie przebiegało zgodnie z założeniami – powiedział przy podpisaniu umowy Dyrektor Generalny Balzola Andrzej Rogiński.
Dzięki realizacji projektu uzyskamy przestrzeń publiczną o wyższej jakości oraz wyższy poziom bezpieczeństwa dla pasażerów. Zostanie uporządkowana przestrzeń miejska w bezpośrednim sąsiedztwie zespołu staromiejskiego wpisanego na Listę Światowego Dziedzictwa Kulturowego UNESCO.
Prace projektowe rozpoczną się w momencie podpisania umowy, natomiast koniec tego etapu przypadnie na luty 2019 roku, kiedy to planowane jest uzyskanie wszelkich niezbędnych uzgodnień oraz decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. Roboty budowlane potrwają od lutego 2019 roku, a zakończą się w lipcu 2020 roku.Warto dodać, że prace będą powiązane z modernizacją mostu drogowego im. J. Piłsudskiego, które będzie prowadzić Miejski Zarząd Dróg.
Projekt w liczbach:
Całkowita długość nowych lub zmodernizowanych linii tramwajowych– 1,25 km;
Liczba wybudowanych zintegrowanych węzłów przesiadkowych – 1 szt.;
Długość wyznaczonych bus-pasów – 0,55 km;
Długość przebudowanych dróg dla rowerów – 1 km
Koszt całkowity projektu: 72 407 217,26 zł
Wydatki kwalifikowalne: 58 953 518,10 zł
Kwota dofinansowania: 36 808 082,10 zł (62,44%)
Źródło finansowania: Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego
Zakres rzeczowy projektu obejmuje:
1. przebudowę układu torowo – drogowego w ul. Chopina od skrzyżowania al. 500-lecia Torunia do skrzyżowania z al. św. Jana Pawła II;
2. przebudowę układu drogowego al. św. Jana Pawła II od zjazdu z mostu drogowego do Placu Niepodległości;
3. budowę węzła tramwajowo – autobusowego w al. św. Jana Pawła II wraz z pasem dla transportu zbiorowego;
4. przebudowę układu drogowego ul. Wały gen. Sikorskiego od pl. Artylerii Polskiej
do skrzyżowania z al. Solidarności;
5. budowę pasa tramwajowo – autobusowego w osi ul. Wały gen. Sikorskiego od pl. Artylerii Polskiej do skrzyżowania z al. Solidarności;
6. przebudowę układu drogowo-torowego na pl. Niepodległości oraz krótkich odcinków torowiska w ul. Kraszewskiego oraz w ul. Czerwona Droga;
7. budowę łącznika torowego w al. św. Jana Pawła II od pl. Artylerii Polskiej do pl. Niepodległości;
8. przebudowę istniejącej sieci trakcyjnej wzdłuż modernizowanego torowiska w ul. Chopina,
al. św. Jana Pawła II, Wałach gen. Sikorskiego, ul. Kraszewskiego oraz Czerwona Droga;
9. budowę nowej sieci trakcyjnej w al. św. Jana Pawła II na odcinku od pl. Artylerii Polskiej
do pl. Niepodległości;
10. budowę oświetlenia ulicznego;
11. budowę/przebudowę chodników, ścieżek rowerowych, zjazdów oraz peronów, a także przejść
i przejazdów przez torowisko;
12. przebudowę istniejących sygnalizacji świetlnych oraz budowę sygnalizacji świetlnej wzbudzanej przez tramwaj na wszystkich przejazdach tramwajowych i przejściach przez torowisko;
13. przebudowę sieci i przyłączy wodnokanalizacyjnych, gazowych, ciepłowniczych, elektroenergetycznych oraz teletechnicznych;
14. przebudowę i zabezpieczenie kanału „B” Strugi Toruńskiej.
Prezentacja projektu „Przebudowa układu torowo-drogowego w ul. Wały gen. Sikorskiego i al. św. Jana Pawła II wraz z budową pasa tramwajowo – autobusowego w Toruniu – BiT-City II"