Na skróty


  • Rozkład jazdy
  • Kup bilet online
  • Wyszukaj połączenie
  • Punkty sprzedaży biletów
  • Ulgii i uprawnienia

Hybrydy nowej generacji

Hybrydy nowej generacji
wtorek, 27 listopada 2018 r.

Nowoczesne, bogato wyposażone, ułatwiające podróżowanie osobom niepełnosprawnym, ekologiczne – do Torunia docierają kolejne nowe autobusy...

Hybrydy nowej generacji

Nowoczesne, bogato wyposażone, ułatwiające podróżowanie osobom niepełnosprawnym, ekologiczne – do Torunia docierają kolejne nowe autobusy. Zasilane olejem napędowym solarisy już wożą pasażerów. Hybrydowe MAN-y wyjadą na trasy niebawem.


Przypomnijmy, że w tym roku miasto za pośrednictwem Miejskiego Zakładu Komunikacji kupiło aż 35 nowych autobusów: 21 zasilanych olejem napędowym solarisów i 14 supernowoczesnych MAN-ów o napędzie hybrydowym. W historii toruńskiego MZK to największy autobusowy zakup w jednym roku. Solarisy kosztowały ponad 25, 5 mln zł brutto. Koszt jednego pojazdu to ok. 1,2 mln zł brutto. Z kolei umowa z MAN-em opiewała na 24,8 mln zł brutto, czyli koszt jednego to niemal 1,8 mln zł.









- Te autobusy to zupełnie nowa jakość komunikacji miejskiej. Są to pojazdy nowoczesne, wszechstronnie wyposażone we wszystko, co potrzebne do wygodnego podróżowania – mówi prezydent Torunia Michał Zaleski.– Jestem przekonany, że torunianie będą zadowoleni z tych autobusów.




Do 27 listopada do Torunia dotarło dziewięć solarisów, siedem MAN-ów i pojazd pogotowia technicznego.

- Nowe wozy obydwu marek są niskopodłogowe, klasy MAXI, 12-metrowe, z silnikami spełniającymi wymagania normy minimum EURO 6. Są przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych, klimatyzowane, wyposażone m.in. w automaty do sprzedaży biletów, monitoring, gniazda USB, WiFi, system informacji pasażerskiej, w tym system zapowiedzi głosowych, który ułatwia podróżowanie np. osobom niewidomym – wylicza prezes Miejskiego Zakładu Komunikacji w Toruniu Zbigniew Wyszogrodzki. - Mają sporo nowinek technologicznych, np. sterowane elektrycznie lusterka wewnętrzne czy czujniki nad drzwiami. Dzięki temu, gdy nikt nie wsiada lub nie wysiada, drzwi zamykają się automatycznie, zaś pozostają otwarte, jeśli czujnik wykryje jakikolwiek ruch.





Nowe MAN-y to pierwsze hybrydy typu szeregowego we flocie toruńskiego MZK. Nie są wyposażone w skrzynie biegów. Za napęd do kół odpowiada bezpośrednio silnik elektryczny. Pojazd ma też silnik spalinowy, ale służy on jedynie do wytworzenia energii elektrycznej, która jest magazynowana w superkondensatorach umieszczonych na dachu pojazdu. Z tych superkondensatorów energia jest przekazywana do silnika elektrycznego, który realizuje napęd.

Hybrydy mają system rekuperacji, czyli wykorzystania energii odzyskiwanej podczas hamowania. Są wyposażone w system „Start&stop”, dzięki czemu bezgłośnie przyjeżdżają do większości przystanków i równie bezgłośnie odjeżdżają. Mają 29 miejsc siedzących i 50 stojących.







To nie koniec autobusowych zakupów w Toruniu. W ramach projektu „Poprawa funkcjonowania komunikacji miejskiej w Toruniu – BiT-City II” kupionych zostanie 6 szt. autobusów elektrycznych, a na kolejnych 10 będziemy się starali pozyskać dofinansowanie w konkursie w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Ponadto kolejne autobusy elektryczne miasto chce kupić w ramach porozumienia o współpracy w zakresie elektromobilności zawartego z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju.

Autobusy MZK w Toruniu obsługują 38 linii dziennych i trzy linie nocne. Długość linii autobusowych to ok. 500 kilometrów. Codziennie na ulice wyjeżdża ponad 120 wozów. Rocznie pokonują one ponad 10 milionów kilometrów. Obecnie spółka posiada 163 autobusy (z nowymi łącznie): 48 jelczy, 5 ursusów, 38 MAN-ów (plus siedem nowych) i 63 solarisy zarejestrowane (plus dwa niezarejestrowane). Nowe pojazdy zastąpią te najbardziej wysłużone. Część solarisów już wozi pasażerów. Pozostałe oraz MAN-y muszą przejść odbiory techniczne, zostać zarejestrowane i ubezpieczone. Gdy tylko to nastąpi, wyjadą na trasy. Nie będą przypisane do konkretnych linii, by obsługiwać pasażerów na różnych trasach. Hybrydy będą kursowały na tych liniach, na których najlepiej będzie można wykorzystać np. system rekuperacji.