Na skróty


  • Rozkład jazdy
  • Kup bilet online
  • Wyszukaj połączenie
  • Punkty sprzedaży biletów
  • Ulgii i uprawnienia

Jubileusz z „ogórkiem”

Jubileusz z „ogórkiem”
poniedziałek, 17 maja 2021 r.

Przejażdżki zabytkowymi autobusami i turystycznym tramwajem, wernisaż wystawy ...

Jubileusz z „ogórkiem”

Przejażdżki zabytkowymi autobusami i turystycznym tramwajem, wernisaż wystawy przedstawiającej historię toruńskiego publicznego transportu, muzyka, darmowa kawa – tak w miniony weekend Toruń świętował 130-lecie funkcjonowania komunikacji miejskiej.

- Dzisiaj trudno nam sobie wyobrazić funkcjonowanie miasta bez transportu publicznego. W dawnych czasach  mieszkańcy Torunia byli zdani na siebie i własną pomysłowość: spacer, rower, pojazd zaprzęgowy, czasem samochód – to wszystko własnym staraniem. I dobrze zorganizowane miasto Toruń pomyślało o tym, żeby ułatwić mieszkańcom życie. I tak oto w 1891 r. uruchomiono transport publiczny – dokładnie 16 maja na ulice wyjechały pierwsze konne tramwaje. Już osiem lat później tramwaje zelektryfikowano. W 1924 r. pojawiły się pierwsze miejskie autobusy. I tak przez całe lata transport publiczny w Toruniu ewoluował według woli i oczekiwań pasażerów mówi prezydent Torunia Michał Zaleski. - Pojawiały się nowe linie autobusowe i tramwajowe, w tym linia przez most drogowy, przybywało taboru. Wszystko po to, by torunianie podróżowali jak najbardziej komfortowo. W tym wszystkim od lat uczestniczy Miejski Zakład Komunikacji – dobrze zorganizowana, sprawnie działająca firma, która zarządza całością infrastruktury związanej z transportem publicznym i taborem. Przed pandemią, np. w 2019 r., z przewozów MZK skorzystało ok. 50 milionów pasażerów.  Do tego potrzebne są coraz lepsze autobusy i tramwaje. I tak się w Toruniu dzieje. Kupujemy coraz lepsze pojazdy – coraz bardziej komfortowe, nowoczesne i – co szczególnie ważne w dzisiejszych czasach – coraz bardziej przyjazne dla środowiska naturalnego. Mamy 17 nowoczesnych tramwajów Swing i czekamy na pięć nowych, mamy 14 hybrydowych autobusów, kupiliśmy autobusy elektryczne  i czekamy na dostawę. To wszystko się dzieje. Poprawia się też infrastruktura. Modernizowane są torowiska, a niebawem ruszy budowa nowej linii tramwajowej do tzw. osiedla Jar. Będzie to ok. 5,5 kilometra zupełnie nowej linii. Wszystko to po to, abyśmy zostawiali samochody i korzystali z transportu publicznego, który jest wygodny i ekologiczny. Do tego wszystkich zachęcam.



- Pod koniec XIX wieku Toruń był na tyle rozwiniętym miastem, że ówczesne władze uznały, że niezbędny jest w nim transport publiczny. Po wielu analizach ustalono, że linia tramwajowa powinna połączyć Dworzec Toruń Miasto z Bydgoskim Przedmieściem. I taką, o długości 3,5 km, trasę wybudowano, a w roku 1891 ruszył po niej pierwszy konny tramwaj. Zajezdnia tramwajowa, mieszcząca się zresztą do dnia dzisiejszego przy ulicy Sienkiewicza, wyposażona została w warsztaty do konserwacji i remontu wozów oraz w stajnie dla koni. Przedsiębiorstwo posiadało wówczas 27 koni, 6 wozów zamkniętych, 7 otwartych i 2 otwarte omnibusy.  Z kolei pierwsze autobusy na ulicach Torunia pojawiły się 16 listopada 1924 roku. Były to cztery pojazdy marki Ford kursujące pomiędzy Dworcem Toruń Miasto a Dworcem Toruń Przedmieście, obecnie Toruń Główny. Rok później autobusy dojeżdżały do Podgórza i Jakubskiego Przedmieścia – mówi prezes Miejskiego Zakładu Komunikacji w Toruniu Zbigniew Wyszogrodzki. -  Od tego czasu wiele się zmieniło. Komunikacja miejska w Toruniu zmierza do tego, aby stanowić dla pasażerów coraz lepszą alternatywę dla transportu indywidualnego – nowoczesną, wygodną, bezpieczną i ekologiczną.





Z okazji jubileuszu Miejski Zakład Komunikacji wspólnie z Archiwum Państwowym w Toruniu przygotował wystawę „130 lat komunikacji miejskiej w Toruniu”.
Wernisaż wystawy odbył się 15 maja przed  Archiwum Państwowym.  Otworzył go prezydent Torunia Michał Zaleski. Nie zabrakło także dawnych szefów MZK - Marii Zawal i Andrzeja Syczyły. 

W klimat dawnych lat zebranych wprowadził grający stare melodie kwartet dęty oraz gazeciarze w strojach retro, którzy rozdawali specjalną, okolicznościową gazetę z artykułami z owych dni. Po obejrzeniu wystawy chętni wybrali się na przejażdżkę zabytkowym Jelczem „ogórkiem”.


 
Wystawę można oglądać do 30 czerwca 2021 r. przy Łuku Cezara przed Archiwum Państwowym. Miłośnicy komunikacji miejskiej i starego Torunia znajdą na niej m.in. historyczne zdjęcia dawnych tramwajów, autobusów i dokumentów, a także informacje o tym, co w toruńskim transporcie miejskim dzieje się obecnie.

Dla miłośników komunikacji miejskiej przygotowano prawdziwą gratkę - przejażdżki pojazdami, które przed laty woziły pasażerów po Toruniu. I tak w weekend chętni mogli odbyć kurs zabytkowym Jelczem, tzw. „ogórkiem”,  Jelczem 120 MM/1 i tramwajem turystycznym.



Amatorów podróży retro nie zabrakło. – To prawdziwy kawałek historii. Pamiętam, jak sam dojeżdżałem takim „ogórkiem” do pracy. W tłoku, ścisku, po wybojach. I nikt nie narzekał. Każdy się cieszył, że nie musi gnać na piechotę. Musiałem sobie przypomnieć te czasy, żeby się trochę odmłodzić – śmieje się 82-letni torunianin.

- Uwielbiam jeździć turystycznym tramwajem i robię to, kiedy tylko mam okazję. Teraz świat z okien jeżdżącego zabytku chcę pokazać mojej córeczce. A jest co podziwiać, bo jedziemy przez Bydgoskie, a tu jest zielono i pięknie – mówi Alina Kamińska.– Z kolei mąż z synem pojechali w kurs starym, czerwonym Jelczem. Pamiętam, jak te autobusy przyszły do Torunia i jaką wtedy, w latach 90., robiły furorę. Takim właśnie, może nawet tym samym, jeździłam z Kraszewskiego na Bielany na uczelnię. 

Zdjęcia z wystawy oraz fotorelację z wernisażu i przejażdżek retro można obejrzeć pod linkiem: https://130lat.mzk-torun.pl/index.html

Partner wydarzenia:Archiwum Państwowe w Toruniu

Sponsorzy wydarzenia:
Bank Gospodarstwa Krajowego
Bank PEKAO S.A.
MENTOR S.A.
PESA BYDGOSZCZ S.A.
Solaris Bus & Coach