Na skróty


  • Rozkład jazdy
  • Kup bilet online
  • Wyszukaj połączenie
  • Punkty sprzedaży biletów
  • Ulgii i uprawnienia

Czwarty Swing już w Toruniu

Czwarty Swing już w Toruniu
wtorek, 25 stycznia 2022 r.

Do Torunia dotarł kolejny tramwaj typu Swing. Jest to już czwarty z pięciu nowych wozów, które miasto ...

Czwarty Swing już w Toruniu

Do Torunia dotarł kolejny tramwaj typu Swing. Jest to już czwarty z pięciu nowych wozów, które miasto za pośrednictwem Miejskiego Zakładu Komunikacji zakupiło w 2020 roku w bydgoskiej PESIE.

Nowy Swing, tak jak poprzednie, został przywieziony do zajezdni na specjalnej lawecie w nocy z 24 na 25 stycznia 2022 r. Ma numer boczny 321. Piąty, ostatni już tramwaj w ramach podpisanej 21 lipca 2020 r.  umowy z bydgoską PESĄ, trafi do Torunia w lutym br.


 


Nowe tramwaje są 30-metrowe, przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych, pięcioczłonowe, z całkowicie niską podłogą wyłożoną wykładziną antypoślizgową, wyposażone w klimatyzację, monitoring wizyjny, komputer pokładowy i WiFi. Są wyposażone w biletomaty, system zapowiedzi głosowych i wizualnych przystanków, system zliczania pasażerów oraz monitory reklamowe.





Swingi z obecnej dostawy są podobne do tych, które jeżdżą po Toruniu od 2014 r., ale zastosowano w nich kilka nowszych rozwiązań, m.in. mają większą liczbę miejsc siedzących. Będzie ich 49 plus cztery rozkładane (obecnie w pojazdach 122 NbT jest 40 miejsc siedzących). Mają także bardziej wydajną klimatyzację przy zmniejszonym zużyciu energii. Ponadto, dzięki zastosowaniu nowego rodzaju izolacji termiczno-dźwiękowej, poprawi się komfort akustyczny i temperaturowy w pojeździe. Dodatkowo, z uwagi na mniejszą masę zastosowanego rozwiązania, wpłynie to pozytywnie na mniejsze naciski tramwaju, a więc mniejsze zużycie kół. Nowe Swingi mają też czujniki dymu w przedziale pasażerskim, monitoring z funkcją obrazu w nocy, ruchomy, regulowany podłokietnik dla motorniczego, elektryczny regulowany podnóżek dla motorniczego oraz ładowarki USB dla pasażerów.


 
Tramwaj o numerze bocznym 321 przechodzi przeglądy i za kilka dni powinien zacząć wozić pasażerów. Gdy powstanie nowa linię do tzw. osiedla Jar (zakończenie budowy planowane jest 31 maja 2023 r.), nowe tramwaje zostaną skierowane przede wszystkim do jej obsługi, zaś do czasu jej oddania wspomogą inne trasy.


 

Zakup nowych tramwajów jest realizowany w ramach projektu "Poprawa funkcjonowania komunikacji miejskiej w Toruniu - BiT-City II", współfinansowanego ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, zadanie „Zakup taboru tramwajowego niskopodłogowego”.