Na skróty


  • Rozkład jazdy
  • Kup bilet online
  • Wyszukaj połączenie
  • Punkty sprzedaży biletów
  • Ulgii i uprawnienia

Kolejne „elektryki” coraz bliżej

Kolejne „elektryki” coraz bliżej
wtorek, 15 marca 2022 r.

Trzy firmy stanęły do przetargu na zakup czterech kolejnych autobusów elektrycznych dla Torunia ...

Kolejne „elektryki” coraz bliżej

Trzy firmy stanęły do przetargu na zakup czterech kolejnych autobusów elektrycznych dla Torunia oraz  infrastruktury do ich ładowania. Zakup będzie możliwy dzięki dofinansowaniu z programu „Zielony transport publiczny”.

Program „Zielony transport publiczny” jest realizowany przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Wniosek aplikacyjny został złożony w styczniu 2021 r. W listopadzie ub.r. zapadła decyzja o przyznanym dofinansowaniu. Zgodnie z decyzją NFOŚi GW, nie może ono przekroczyć 68,49% kosztów kwalifikowalnych przedsięwzięcia. Umowy o przyznaniu dofinansowania do zakupu czterech autobusów elektrycznych wraz z dwoma podwójnymi ładowarkami do ich ładowania podpisano 9 grudnia 2021 r. Zgodnie z umową dostawy dostawa autobusów i montaż ładowarek powinny zostać zrealizowane do 30 czerwca 2023 r.

21 stycznia br. Miejski zakład Komunikacji w Toruniu uruchomił postępowanie przetargowe. Oferty można było składać osobno na dwa zadania: dostarczenie pojazdów i dostawę, montaż oraz uruchomienie ładowarek. Dziś, 15 marca, otwarto oferty.
 
Do przetargu stanęły trzy firmy: na dostawę autobusów jedna - Solaris Bus & Coach sp. z o.o. z ofertą ponad 11,7 mln zł brutto, a na infrastrukturę do ładowania dwie - Ekoenergetyka-Polska S.A z ofertą 635,2 tys. zł brutto i LINTELI Sp. z o.o. na kwotę 653,1 tys. zł brutto.

Komisja przetargowa sprawdzi oferty pod względem formalnym i merytorycznym. Na zakup autobusów i ładowarek planowano przeznaczyć prawie 11,5 mln zł brutto, więc trzeba przeanalizować możliwości finansowe.

Nowe autobusy elektryczne będą klasy Maxi, o długości ok. 12 metrów, niskopodłogowe, przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych, wyposażone m.in. w system informacji pasażerskiej, monitoring, klimatyzację, automaty do sprzedaży biletów, WiFi, łącza USB i system detekcji i gaszenia pożarów. Infrastrukturę do ładowania będą stanowiły dwie podwójne ładowarki tzw. „wolne”. Staną one na terenie zajezdni autobusowej przy ul. Legionów.

Przypomnijmy, że w trakcie realizacji (w ramach POiŚ) jest kontrakt na dostawę sześciu nowych, 12-metrowych autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą do ładowania. Dostawa powinna zostać zrealizowana w drugim kwartale 2022 roku. Autobusy dostarczy Solaris Bus&Coach S.A. za 16 730 091 zł brutto, zaś ładowarki konsorcjum firm: Elektroenergetyka Polska Sp. z o.o. (Lider Konsorcjum) i Westa Bulding Sp. z o.o (Członek Konsorcjum) za 4 679 190,26 zł brutto. Trzy tzw. ładowarki wolne staną na terenie zajezdni autobusowej przy ul. Legionów, a trzy ładowarki szybkie – po jednej na pętli Uniwersytet, pl. św. Katarzyny i Rubinkowo II.