Na skróty


  • Rozkład jazdy
  • Kup bilet online
  • Wyszukaj połączenie
  • Punkty sprzedaży biletów
  • Ulgii i uprawnienia

Toruń kupi kolejne cztery „elektryki”

Toruń kupi kolejne cztery „elektryki” 

14 kwietnia 2022 r.

Toruń robi kolejny krok w stronę bezemisyjnego zbiorowego transportu miejskiego. Miasto za ...

Toruń kupi kolejne cztery „elektryki”

Toruń robi kolejny krok w stronę bezemisyjnego zbiorowego transportu miejskiego. Miasto za pośrednictwem Miejskiego Zakładu Komunikacji kupi cztery kolejne autobusy elektryczne wraz z infrastrukturą do ich ładowania. 14 kwietnia 2022 r. rozstrzygnięto przetarg.

- Cieszy, że uzupełniamy i wymieniamy tabor miejski. Po toruńskich torach jeździ 20 nowoczesnych tramwajów PESY, 14 hybrydowych autobusów, czekamy na sześć autobusów elektrycznych, na które umowę podpisano w 2020 r., a dziś kolejna dobra wiadomość – rozstrzygnięty został przetarg na zakup następnych czterech „elektryków”. Jest to możliwe dzięki pozyskaniu dofinansowania z programu „Zielony transport publiczny” – mówi prezydent Torunia Michał Zaleski.

Program „Zielony transport publiczny” jest realizowany przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Wniosek aplikacyjny został złożony w styczniu 2021 r. W listopadzie br. zapadła decyzja o przyznanym dofinansowaniu. Zgodnie z decyzją NFOŚiGW, nie może ono przekroczyć 68,49% kosztów kwalifikowalnych przedsięwzięcia. Umowy o przyznaniu dofinansowania do zakupu czterech autobusów elektrycznych wraz z dwoma podwójnymi ładowarkami do ich ładowania podpisano 9 grudnia 2021 r. Zgodnie z umową dostawy dostawa autobusów i montaż ładowarek powinny zostać zrealizowane do 30 czerwca 2023 r.

21 stycznia br. Miejski zakład Komunikacji w Toruniu uruchomił postępowanie przetargowe. Oferty można było składać osobno na dwa zadania: dostarczenie pojazdów i dostawę, montaż oraz uruchomienie ładowarek. 15 marca br. otwarto oferty. 
 
Do przetargu stanęły trzy firmy: na dostawę autobusów jedna - Solaris Bus & Coach sp. z o.o. z ofertą ponad 11,7 mln zł brutto, a na infrastrukturę do ładowania dwie - Ekoenergetyka-Polska S.A z ofertą 635,2 tys. zł brutto i LINTELI Sp. z o.o. na kwotę 653,1 tys. zł brutto.
 
Za najkorzystniejsze uznano oferty Solaris Bus & Coach sp. z o.o.na autobusy i Ekoenergetyka-Polska S.A na ładowarki. Niebawem zostaną podpisane umowy na dostawy sprzętu. 
 
Nowe autobusy elektryczne będą klasy Maxi, o długości ok. 12 metrów, niskopodłogowe, przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych, wyposażone m.in. w system informacji pasażerskiej, monitoring, klimatyzację, automaty do sprzedaży biletów, WiFi, łącza USB i system detekcji i gaszenia pożarów. Infrastrukturę do ładowania będą stanowiły dwie podwójne ładowarki tzw. „wolne”. Staną one na terenie zajezdni autobusowej przy ul. Legionów.

Przypomnijmy, że w trakcie realizacji (w ramach POiŚ) jest kontrakt na dostawę sześciu nowych, 12-metrowych autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą do ładowania. Dostawa powinna zostać zrealizowana na przełomie kwietnia i maja br. Autobusy dostarczy Solaris Bus&Coach S.A. za 16 730 091 zł brutto, zaś ładowarki konsorcjum firm: Elektroenergetyka Polska Sp. z o.o. (Lider Konsorcjum) i Westa Bulding Sp. z o.o (Członek Konsorcjum) za 4 679 190,26 zł brutto. Trzy tzw. ładowarki wolne staną na terenie zajezdni autobusowej przy ul. Legionów, a trzy ładowarki szybkie – po jednej na pętli Uniwersytet, pl. św. Katarzyny i Rubinkowo II.