Na skróty


  • Rozkład jazdy
  • Kup bilet online
  • Wyszukaj połączenie
  • Punkty sprzedaży biletów
  • Ulgii i uprawnienia

Umowa na kolejne „elektryki” podpisana

Umowa na kolejne „elektryki” podpisana
28 kwietnia 2022 r.

Toruń zyska cztery kolejne autobusy elektryczne oraz infrastrukturę do ich ładowania. Na zakup ekologicznych ...

Umowa na kolejne „elektryki” podpisana

Toruń zyska cztery kolejne autobusy elektryczne oraz infrastrukturę do ich ładowania. Na zakup ekologicznych, zeroemisyjnych pojazdów pozyskano dofinansowanie z programu Zielony transport publiczny. 28 kwietnia 2022 r. podpisano umowy na dostawę autobusów i ładowarek.

- Nowoczesny transport publiczny musi być taki, aby było wygodnie podróżować, a także oszczędzać środowisko naturalne. Dlatego w Toruniu wymieniamy tabor komunikacji miejskiej. Kupujemy nowe tramwaje, których mamy już 21, budujemy nowe linie tramwajowe i modernizujemy istniejące, ale także uzupełniamy i wymieniamy tabor autobusowy – mówi prezydent Torunia Michał Zaleski.- 15 autobusów hybrydowych jeździ po toruńskich ulicach od trzech lat, w maju dotrze do nas sześć pierwszych autobusów elektrycznych, a teraz kupujemy kolejne. Będą one nowoczesne, ekologiczne i ciche. Takie inwestycje w nowoczesne pojazdy i infrastrukturę są możliwe dzięki unijnemu dofinansowaniu. Zapewniam, że w przyszłych okresach programowania będziemy zabiegali o dalsze środki na wymianę taboru.



Program „Zielony transport publiczny” jest realizowany przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Wniosek aplikacyjny miasto za pośrednictwem Miejskiego Zakładu Komunikacji złożyło w styczniu 2021 r. W listopadzie u.br. zapadła decyzja o przyznanym dofinansowaniu. Zgodnie z decyzją NFOŚiGW, nie może ono przekroczyć 68,49% kosztów kwalifikowalnych przedsięwzięcia.

- Umowy o przyznaniu dofinansowania do zakupu czterech autobusów elektrycznych wraz z dwoma podwójnymi ładowarkami do ich ładowania podpisano 9 grudnia 2021 r. Zgodnie z umową dostawy autobusów i montaż ładowarek powinny zostać zrealizowane w terminie 12 miesięcy od podpisania umowy – wyjaśnia prezes Miejskiego Zakładu Komunikacji w Toruniu sp. z o.o. Zbigniew Wyszogrodzki.- 21 stycznia br. uruchomiono postępowanie przetargowe. Oferty można było składać osobno na dwa zadania: dostarczenie pojazdów i dostawę, montaż oraz uruchomienie ładowarek. 15 marca br. otwarto oferty.
 
Do przetargu stanęły trzy firmy: na dostawę autobusów jedna - Solaris Bus & Coach sp. z o.o. z ofertą ponad 11,7 mln zł brutto, a na infrastrukturę do ładowania dwie - Ekoenergetyka-Polska S.A z ofertą 635,2 tys. zł brutto i LINTELI Sp. z o.o. na kwotę 653,1 tys. zł brutto.
 
Za najkorzystniejsze uznano oferty Solaris Bus & Coach sp. z o.o.na autobusy i Ekoenergetyka-Polska S.A. na ładowarki.
 
Umowy na dostawy autobusów i ładowarek podpisano 28 kwietnia 2022 r.


 
- Dziękuję za zaufanie, jakim już kolejny raz obdarza nas Toruń. To już nasza kolejna umowa, a druga na autobusy elektryczne. jesteśmy dumni, że razem z Toruniem możemy tworzyć tę zeroemisyjną przyszłość – stwierdza Dyrektor Sprzedaży Regionu Północnego SOLARIS BUS & COACH sp. z o.o. Jakub Zakrzewski.
 
- My także dziękujemy za zaufanie. To również nasza druga umowa na dostawę ładowarek dla Torunia. Dołożymy wszelkich starań, by wszystko przebiegało bez zakłóceń – dodaje Członek Zarządu EKOENERGETYKA POLSKA S.A. Michał Pikuła.
 
Nowe autobusy elektryczne będą klasy Maxi, o długości ok. 12 metrów, niskopodłogowe, przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych, wyposażone m.in. w system informacji pasażerskiej, monitoring, klimatyzację, automaty do sprzedaży biletów, WiFi, łącza USB i system detekcji i gaszenia pożarów. Infrastrukturę do ładowania będą stanowiły dwie podwójne ładowarki tzw. „wolne”. Staną one na terenie zajezdni autobusowej przy ul. Legionów.
 
Prezentacja nt. zakupu czterech kolejnych autobusów elektrycznych dla Torunia

Będą to kolejne elektryczne autobusy dla Torunia. W trakcie realizacji (w ramach POiŚ) jest kontrakt na dostawę sześciu 12-metrowych autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą do ładowania. Umowy podpisano 30.09.2020 r. Dostawa powinna zostać zrealizowana w maju br. Autobusy te dostarczy Solaris Bus&Coach za 16 509 060 zł brutto, zaś ładowarki konsorcjum: Elektroenergetyka Polska Sp. z o.o. (Lider Konsorcjum) i Westa Bulding Sp. z o.o (Członek Konsorcjum) za 4 679 190,26 zł brutto. Trzy tzw. ładowarki wolne staną na terenie zajezdni autobusowej przy ul. Legionów, a trzy ładowarki szybkie – po jednej na pętli Uniwersytet, pl. św. Katarzyny i Rubinkowo II.

MZK ma obecnie w eksploatacji 148 autobusów:

  • 50 autobusów MAN, w tym 14 hybrydowych,
  • 85 autobusów Solaris, w tym jedna hybryda,
  • 5 autobusów Ursus,
  • 8 autobusów Jelcz
  • zabytkowy Jelcz nr boczny 413.

Dostawy „elektryków” pozwolą na wycofanie z eksploatacji wysłużonych Jelczy.