Na skróty


  • Rozkład jazdy
  • Kup bilet online
  • Wyszukaj połączenie
  • Punkty sprzedaży biletów
  • Ulgii i uprawnienia

Pierwsze ładowarki dla autobusów MZK już są

Pierwsze ładowarki dla autobusów MZK już są
16 maja 2022 r.

W Toruniu pojawiła się pierwsza ładowarka pantografowa przeznaczona do ładowania ...

Pierwsze ładowarki dla autobusów MZK już są

W Toruniu pojawiła się pierwsza ładowarka pantografowa przeznaczona do ładowania autobusów elektrycznych, które już niedługo będą woziły pasażerów komunikacji miejskiej. Stanęła na pętli na pl. św. Katarzyny.

Jesienią 2020 r. miasto za pośrednictwem Miejskiego Zakładu Komunikacji podpisało umowy na dostawę sześciu autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą do ich ładowania – trzech ładowarek „plug in”, tzw. „wolnych” oraz trzech pantografowych, czyli szybkiego ładowania. Autobusy dostarczy Solaris Bus&Coach, zaś ładowarki konsorcjum Elektroenergetyka Polska Sp. z o.o. (Lider Konsorcjum) i Westa Bulding Sp. z o.o (Członek Konsorcjum). Koszt autobusów to 16,5 mln zł brutto, a ładowarek prawie 4,7 mln zł brutto.

Trzy ładowarki wolne zostały już zamontowane na terenie zajezdni autobusowej przy ul. Legionów.




Ładowarki wolne

Pierwsza z ładowarek pantografowych została właśnie zamontowana na pętli przy pl. św. Katarzyny. Kolejna pojawi się na pętli przy ul. Okrężnej, a trzecia – po zakończeniu budowy parkingów Park&Ride – przy ul. Dziewulskiego.

Obecnie ładowarka na pl. św. Katarzyny jest w trakcie podłączania. Potem będzie musiała przejść wszelkie niezbędne testy, pomiary i odbiory techniczne. Gdy ładowarka dająca możliwość szybkiego ładowania na trasie zostanie uruchomiona, w Toruniu pojawi się sześć elektrycznych autobusów. Będą one klasy Maxi, o długości ok. 12 metrów, niskopodłogowe, przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych, wyposażone m.in. w system informacji pasażerskiej, monitoring, klimatyzację, automaty do sprzedaży biletów, WiFi, łącza USB i system detekcji i gaszenia pożarów.






Ładowarka pantografowa


Zakupy są realizowane w ramach projektu „Poprawa funkcjonowania komunikacji miejskiej w Toruniu – BiT-City II” współfinansowanego ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.
 
Na tym nie koniec, bo już za około rok w Toruniu pojawią się kolejne autobusy elektryczne wraz z infrastrukturą do ich ładowania. 28 kwietnia br. podpisano umowy na zakup czterech kolejnych autobusów elektrycznych i infrastruktury do ich ładowania - dwóch podwójnych ładowarek tzw. „wolnych”. Staną one na terenie zajezdni autobusowej przy ul. Legionów.
Te autobusy także dostarczy Solaris Bus & Coach sp. z o.o. – koszt 11,7 mln zł brutto, a infrastrukturę do ładowania także Eko-Energetyka-Polska S.A za 635,2 tys. zł brutto.
 
Zakup był możliwy dzięki dofinansowaniu z programu Zielony transport publiczny, realizowanemu przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
 
Wprowadzenie do taboru autobusów elektrycznych to kolejny realizowany przez miasto milowy krok w stronę ekologicznej komunikacji miejskiej. Są to bowiem pojazdy nie tylko komfortowe, ale przede wszystkim ekologiczne, zeroemisyjne. Ponadto wobecnych czasach niebagatelną zaletą wprowadzania do komunikacji miejskiej pojazdów elektrycznych jest uniezależnienie się od światowych cen ropy.