Na skróty


  • Rozkład jazdy
  • Kup bilet online
  • Wyszukaj połączenie
  • Punkty sprzedaży biletów
  • Ulgii i uprawnienia

Tramwaj jedzie po zielonym

Tramwaj jedzie po zielonym
7 września 2022 r.

Bezpieczne, przyjazne dla pasażerów, kierowców i pieszych, zielone i ekologiczne – takie po ...

Tramwaj jedzie po zielonym

Bezpieczne, przyjazne dla pasażerów, kierowców i pieszych, zielone i ekologiczne – takie po zakończonej niedawno modernizacji jest torowisko tramwajowe w ciągu ul. Bydgoskiej.

Modernizacja torowiska tramwajowego w ciągu ul. Bydgoskiej była prowadzona w ramach projektu „Poprawa funkcjonowania komunikacji miejskiej w Toruniu - BiT City II” dofinansowanego ze środków UE. Umowę na realizację prac podpisano w listopadzie 2020 r. Wykonawcą była wyłoniona w przetargu firma Balzola.

Modernizacja torowiska w ciągu ul. Bydgoskiej rozpoczęła się w maju 2021 r. Prace podzielono na dwa etapy: od ul. Reja do Sienkiewicza (bez tego skrzyżowania) i od skrzyżowania z ul. Sienkiewicza do ul. Chopina. ). Pierwszy etap zakończył się pod koniec ub.r. M.in. położono tam nowe tory i nową sieć trakcyjną, oświetlenie,

przebudowano wodociąg, wybudowano kanalizację deszczową, torowisko obsiano trawą, zamontowano system nawadniania, odtworzono nawierzchnię w miejscach usuwania kolizji sieci podziemnych. Następnie rozpoczęły się prace na drugim etapie, Roboty objęły kompleksową modernizację torowiska, oświetlenia ulicznego i trakcji w takim zakresie jak w poprzednim etapie.

Co ważne – zmodernizowany odcinek niemal w całości stał się nowym, zielonym torowiskiem. Nie ma go tylko w miejscach przystanków i przejazdów drogowo-torowych. Łącznie zielone torowisko liczy ponad 1320 metrów bieżących.

Podczas modernizacji torowiska pod uwagę wzięto także kwestię bezpieczeństwa, w tym bezpieczeństwa tzw. Niechronionych uczestników ruchu. I tak w ramach prac realizowanych przez MZK zmodernizowano trzy sygnalizacje świetlne wzbudzane przez tramwaj – te, które znajdowały się tam wcześniej, tj. na skrzyżowaniach z ul. Reja, Sienkiewicza i Chopina. Na wszystkich skrzyżowaniach powstały wyniesione przejścia dla pieszych lub przejścia i przejazdy dla rowerzystów jako alternatywa dla sygnalizacji.

W celu zwiększenia widoczności i zwiększenia bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu na części skrzyżowań wprowadzono zawężenia jezdni, odgięcia toru jazdy oraz obszary wyłączone z parkowania.

W lipcu br. na Bydgoską wrócił tramwaj, a od początku września wprowadzono dwie tymczasowe linie tramwajowe wzmacniające obsługę Bydgoskiego Przedmieścia – nr 7 i 8.

Zakres modernizacji:

  • przebudowa ponad 2,5 tys. metrów toru pojedynczego torowiska tramwajowego w śladzie istniejącego torowiska, w tym budowa torowiska zielonego wraz z systemem zraszania;
  • przebudowa sieci trakcyjnej z wymianą słupów trakcyjnych;
  • wymiana kabli zasilających i powrotnych do podstacji trakcyjnych;
  • wymiana nawierzchni drogowej w zakresie wynikającym z przebudowy torowisk;
  • przebudowa oświetlenia ulicznego;
  • wymiana lub odtworzenie nawierzchni na fragmentach chodników;
  • przebudowa sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniach Bydgoska/Reja; Bydgoska Sienkiewicza i Bydgoska Chopina; sygnalizacja wzbudzana przez tramwaj
  • przebudowa sieci uzbrojenia technicznego;
  • przebudowa i budowa systemu odprowadzenia wód deszczowych;
  • rozbudowa systemu informacji podróżnych;
  • wymiana wiat przystankowych (6 sztuk);
  • zabezpieczenie i zagospodarowanie zieleni, w tym nasadzenia.


Ostateczny koszt prac to ok. 38,7 mln zł brutto.








Fot. K. Kujawski