Rozchodnik na torowisku
Wzdłuż nowo budowanej linii tramwajowej, w ciągu ul. Watzenrodego, trwają prace przy budowie zielonego torowiska. Jest to kolejny element przestrzeni miejskiej, który wpłynie na poprawę stanu środowiska naturalnego. Dzięki zastosowaniu specjalnej konstrukcji i nawierzchni roślinnej zielone torowisko ogranicza drgania i hałas, pochłania pyły z ulicznego powietrza, a także zatrzymuje wilgoć, dzięki czemu minimalizowany jest efekt tzw. miejskiej wyspy ciepła.
Nowa linia tramwajowa będzie liczyła prawie 13 tys. metrów toru pojedynczego torowiska. Około 5,2 tys. metrów toru pojedynczego budowana jest w technologii zielonej. Nie będzie to torowisko trawiaste, tylko z rozchodnika.
Rozchodnik jest rośliną ciepłolubną i odporną na suszę, co ma niebagatelne znaczenie w obecnych warunkach klimatycznych. Budowa torowiska z rozchodnikiem jest droższa niż trawiastego (przy tym pierwszym rozkłada się specjalne maty rozchodnikowe, a przy trawiastym wysiewa nasiona), ale łatwiej je potem utrzymać, gdyż nie trzeba go kosić, nawozić czy nawadniać. Ponadto rozchodniki są różnorodne pod względem kolorystycznym, zwłaszcza w okresie kwitnienia, co wpływa na estetykę otoczenia. Torowiska z rozchodnikiem są już w Toruniu w ciągu ul. Broniewskiego oraz Warneńczyka.
Zielone torowiska wzdłuż nowej linii tramwajowej zostaną utworzone wszędzie tam, gdzie jest to możliwe, czyli na odcinkach wydzielonych torowisk znajdujących się poza jedniami. Z powodów technicznych i bezpieczeństwa nie będzie ich na rozjazdach, przejazdach drogowo-torowych czy w miejscach przystanków. Dlatego właśnie np. na Szosie Chełmińskiej zielone torowisko będzie biegło od ul. Dekerta do skrętu w ul. Długą. Wcześniej, od pl. NOT do Dekerta, torowisko będzie zwykłe, aby w razie potrzeby mogły po nim przejechać służby ratownicze. Kolejny powód to duża liczba przejazdów, np. w rejonie targowiska. Podobnie na ul. Długiej, gdzie gęsto jest od skrzyżowań i przejść dla pieszych, a w tych miejscach zielonych torowisk być nie może. Ponadto w rejonie skrzyżowania z ul. Mohna autobusy będą korzystały z torowiska tramwajowego w celu obsługi tzw. peronu wiedeńskiego.
Zielonych torowisk jest w Toruniu coraz więcej. Są w ciągu ul. Gagarina (ok. 2,3 tys. mtp), na pl. Niepodległości i w ciągu ul. Kraszewskiego (ok. 985 mtp), w ciągu ul. Chopina (ok. 188 mtp), w ciągu Szosy Lubickiej (2,6 tys. mtp), w ciągu ul. Bydgoskiej (ok. 1320 mtp.). To torowiska trawiaste. Ponadto w ciągu ul. Broniewskiego powstało ok. 800 mtp., a wzdłuż ul. Warneńczyka, Gogi i Kościuszki 735 mtp. torowiska z rozchodnikiem.
Łącznie w ramach projektu „Poprawa funkcjonowania komunikacji miejskiej w Toruniu – BiT-City II” powstanie ponad 11 tys. mtp. zielonych torowisk (już zrealizowanych i w trakcie realizacji).