2024 - rok rocznic
Rok 2024 przynosi w MZK kilka okrągłych rocznic. Zanim zaczniemy świętować 100-lecie autobusów (pierwsze wyjechały na toruńskie ulice 16 listopada 1924 r.), początek roku przypomina o 50-leciu oddania do użytku linii tramwajowej do Elany.
Pięćdziesiąt lat temu, 10 stycznia 1974 r., toruńskie „Nowości” podawały, że choć prace przy budowie linii do Elany przedłużają się, pierwsi pasażerowie ruszą nią na początku lutego, a na razie na trasie odbywają się przejazdy techniczne. Pisano również: „W pierwszym półroczu br. MPK otrzyma kilka nowoczesnych tramwajów szybkobieżnych o większej pojemności” (cyt. za „Nowości” z 10.01.2024). Były to wozy typu 803N. Rozładunek jednego z nich widoczny jest na zdjęciu.
Budowa linii do Elany była kolejnym krokiem rozpoczętej w latach 60. stopniowej rozbudowy tras tramwajowych. W 1964 roku (a więc równo 60 lat temu) dokonano istotnych zmian w układzie torowym na Bydgoskim Przedmieściu. Zlikwidowany został pojedynczy tor na ulicy Mickiewicza, a w zamian wybudowano torowisko podwójne na wydzielonym pasie ulicy Broniewskiego. W tym samym czasie dokonano generalnej przebudowy torowiska wzdłuż ulicy Bydgoskiej. Tory przeniesiono na pobocze, oddzielając je w ten sposób od ruchu ulicznego. W związku z powstaniem dużych zakładów pracy - Merinotexu i Elany - zlokalizowanych w zachodniej i wschodniej części miasta, wzrosło zapotrzebowanie na przewozy w te rejony. W 1969 roku rozpoczęto więc budowę dwutorowej linii wzdłuż ulicy Broniewskiego i Szosy Bydgoskiej do "Merinotexu". Rok później zlikwidowano przejazd tramwajów linii nr 1 przez Śródmieście, co było możliwe dzięki wybudowaniu tzw. małej obwodnicy staromiejskiej. Tym samym tramwaje zniknęły z okolic Starówki. Trasę do Merinotexu uruchomiono w 1972 roku. Po jej ukończeniu przystąpiono do montażu torów na trasie do Elany. Dwa lata później pierwsze tramwaje dojechały do Elany.
W 2024 r. mija również 100 lat od uruchomienia komunikacji autobusowej w Toruniu. To dla nas ważna rocznica, zatem zamierzamy ją uroczyście świętować. Szczegóły będziemy podawali bliżej zaplanowanych wydarzeń.