Przetarg na elektrobusy dla Torunia

Autobus elektryczny

W Toruniu ciąg dalszy ekologicznych, autobusowych zakupów dla pasażerów komunikacji miejskiej. 31stycznia 2024 r., ruszyło postępowanie przetargowe  na zakup 10 autobusów elektrycznych z opcją zakupu kolejnych 30 takich pojazdów.

Toruń systematycznie doposaża tabor komunikacji miejskiej i inwestuje w ekologiczne autobusy. Obecnie dysponuje dziesięcioma autobusami elektrycznymi (sześcioma zakupionymi w ramach projektu „Poprawa funkcjonowania komunikacji miejskiej w Toruniu - BiT - City II” współfinansowanego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 i czterema z programu Zielony Transport Publiczny realizowanego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej). Na infrastrukturę do ładowania elektrobusów składa pięć ładowarek wolnych w zajezdni autobusowe i trzy ładowarki pantografowe, po jednej na pętli na pl. św. Katarzyny, Uniwersytet, i Rubinkowo II. Po mieście kursuje także 15 autobusów hybrydowych, a cztery kolejne takie wozy pojawią się w naszym mieście w przyszłym roku. Pieniądze na zakup nowych hybryd będą pochodziły ze środków własnych Gminy Miasta Toruń. Przetarg na ich dostawę ogłoszono kilkanaście dni temu, a oferty można składać do 19 lutego br.

Na tym nie koniec. Następnym krokiem jest zakup kolejnych elektrobusów dla toruńskiej komunikacji miejskiej. 31 stycznia miasto za pośrednictwem Miejskiego Zakładu Komunikacji ogłosiło przetarg na dostawę 10 fabrycznie nowych elektrycznych autobusów niskopodłogowych klasy MAXI z opcją zakupu kolejnych 30 takich pojazdów. Oferty można składać do 11 marca br.

Będą to pojazdy nie tylko komfortowe, ale przede wszystkim ekologiczne, zeroemisyjne, przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych, o długości całkowitej 12m, wyposażone m.in. w system informacji pasażerskiej, monitoring, klimatyzację, urządzenia do sprzedaży biletów, WiFi, łącza USB oraz system detekcji pożarów.

Planuje się, że zakup nowych autobusów elektrycznych zostanie dofinansowany ze środków unijnych. Dofinansowanie do kupna 10 pojazdów ma pochodzić z programu Fundusze Europejskie dla Kujaw i Pomorza. Wniosek o dofinansowanie zostanie złożony w lutym br. Dofinansowanie do opcjonalnych 25 elektrobusów planuje się pozyskać z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (Zielony Transport Publiczny 3.0). Wniosek został złożony w ubiegłym roku i jest w trakcie procedowania. Pięć pozostałych autobusów może zostać kupionych, gdy pojawią się kolejne możliwości pozyskania dofinansowania.

Jeśli procedowanie wniosków będzie przebiegało zgodnie z planem, umowy na dostawy planuje się podpisać w tym roku, a dostawy miałyby miejsce w ciągu dwóch kolejnych lat. Wówczas już na przełomie lat 2025/2026 w Toruniu zostałby osiągnięty poziom, który w Ustawie o elektromobilności i paliwach alternatywnych będzie obowiązywać od roku 2028.

W niedługim  czasie zostanie uruchomiony przetarg na dostawy ładowarek do tych autobusów. Będzie to pięć ładowarek tzw. „wolnych”, które staną na terenie zajezdni autobusowej przy ul. Legionów i dwie ładowarki szybkie, pantografowe – po jednej na pętlach Olimpijska i Kolankowskiego.

Autobusy elektryczne są droższe niż napędzane olejem.  Przykładowo jeden elektrobus kupiony w ramach umowy z 2020 r. kosztował 2 751 510,00 zł brutto, z 2022 r. - 2 945 850 zł brutto,  zasilany olejem napędowym zakupiony w 2021 r. - 1 365 300 zł brutto, a hybrydowy (umowa z 2018 r.) - 1 755 210,00 zł brutto. Najistotniejszą kwestią jest jednak ekologia i mimo  tych różnic miasto nadal zamierza inwestować w zeroemisyny tabor. Autobusy elektryczne nie generują spalin i są przyjazne dla środowiska. Ponadto poruszają się cicho, co wpływa na zmniejszenie miejskiego hałasu.